DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Urząd Miasta Tychy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. 2019 r. poz. 848 z późn. zm.) oraz Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1523 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiającą wzór oświadczenia w sprawie dostępności zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego. Niniejsze oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej RAZEM TYCHY.
Data publikacji strony internetowej: 2018-12-31.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2019-08-28.
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Oświadczenie sporządzono dnia: 2019-09-23.
Oświadczenie zaktualizowano dnia: 2020-03-31.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny. Do oceny dostępności cyfrowej wykorzystano skanery Tingtun Checker oraz AChecker.
Wygląd
Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące:
- zmiana wielkości czcionki,
- zmiana kontrastu.
Nawigacja
W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z nawigacją zalecamy kombinację klawiszy:
- CTRL + F5 - ponowne załadowanie zawartości strony.
Serwis jest dostosowany do obsługi zarówno myszką jak i samą klawiaturą, za pomocą klawiszy:
- TAB - przejście do następnego odnośnika lub pola wprowadzania danych,
- SHIFT + TAB - przejście do poprzedniego odnośnika lub pola wprowadzania danych,
- ENTER - wykonanie domyślnej akcji, uruchomienie zaznaczonego odnośnika.
Dostępność na urządzeniach mobilnych
Serwis został zbudowany w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że serwis automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu. Nie wymaga powiększania, ani przewijania w kierunku poziomym. W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe serwis jest znacznie bardziej czytelny i przyjazny w obsłudze.
Dostępność architektoniczna
Urząd Miasta Tychy, Aleja Niepodległości 49, 43-100 Tychy
Do budynku prowadzą 2 wejścia:
- główne od al. Niepodległości – nie posiada schodów, z obu stron znajdują się podjazdy
- dodatkowe od strony Parku Miejskiego im. Solidarności – posiada schody oraz podjazd
Do Wydziału Gospodarki Lokalowej prowadzi osobne wejście od strony zachodniej Parku Miejskiego im. Solidarności.
Do Pawilonu Ślubów Urzędu Stanu Cywilnego prowadzi chodnik. Wejście po schodach albo z wykorzystaniem platformy dostosowanej do przewozu osób niepełnosprawnych.
Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych:
- nad wejściem głównym znajduje się specjalny głośnik TOTUPOINT – naprowadzający dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące,
- przed budynkiem są 4 miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych,
- na parterze usytuowane jest Biuro Obsługi Klienta, przez które można przejechać na wózku,
- po prawej stronie od wejścia głównego dostępny jest wideofon CISCO E20 – system komunikacji niewerbalnej, polegający na bezpłatnym udostępnieniu on-linie usługi tłumacza języka migowego w godzinach otwarcia urzędu,
- na parterze znajdują się toalety z kabinami dostosowanymi dla osób niepełnosprawnych,
- budynek wyposażony jest w 3 windy, w tym jedną dostosowaną do przewożenia osób na wózkach,
- do budynku i wszystkich pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Budynek nie posiada:
- oznaczeń w alfabecie Braille’a,
- oznaczeń kontrastowych,
- pętli indukcyjnych.
Wydział Remontów Urzędu Miasta Tychy, Aleja Marszałka Piłsudskiego 12, 43–100 Tychy
- do budynku prowadzą 2 wejścia:
- główne po północnej stronie budynku, zlokalizowane od alei Marszałka Piłsudskiego:
- wchodzi się z poziomu chodnika,
- posiada wiatrołap oraz dwie pary drzwi z samozamykaczami,
- z wejścia głównego dostajemy się do pomieszczenia recepcji,
- z holu można dostać się na dwie klatki schodowe do których prowadzą schody bez najazdów oraz wind dla osób niepełnosprawnych,
- dodatkowe od strony zachodniej w tzw. Patio (od strony Tyskich Hal Targowych):
- znajdują się trzy stopnie,
- wejście prowadzi bezpośrednio na klatkę schodową ewakuacyjną,
- bez windy,
- główne po północnej stronie budynku, zlokalizowane od alei Marszałka Piłsudskiego:
- w budynku brakuje:
- dostosowań dla osób niepełnosprawnych takich jak pochylnie, windy czy systemy głosowe (budynek nie jest wyposażony w głośnik TOTUPOINT),
- toalet dostosowanych do osób niepełnosprawnych,
- oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń kontrastowych, druku powiększonego,
- pętli indukcyjnej,
- parking przed budynkiem przynależy do Tyskich Hal Targowych, gdzie wyznaczono 8 miejsc dla osób niepełnosprawnych,
- na parterze znajduje się recepcja wraz z miejscem obsługi osób niepełnosprawnych,
- do budynku i wszystkich pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Wydział Komunikacji Urzędu Miasta Tychy, ul. Budowlanych 59, 43–100 Tychy
- do budynku prowadzi główne wejście – od parkingu ul. Kochanowskiego i wejście od strony zaplecza (strona zachodnia budynku od ul. Barona),
- wejście główne nie posiada schodów, do budynku wchodzi się z poziomu chodnika,
- przed wejściem od strony zachodniej jest 1 stopień,
- przed budynkiem na parkingu wyznaczono 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych,
- Wydział posiada Biuro Obsługi Klienta przystosowane do poruszania się na wózkach inwalidzkich,
- brak pętli indukcyjnej,
- brak oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń kontrastowych, druku powiększonego, nie ma tłumacza języka migowego,
- brak toalety dla osób niepełnosprawnych. Najbliższa toaleta znajduje się w budynku przylegającym do Wydziału przy ul. Budowlanych 59. Tam również nad wejściem głównym znajduje się głośnik TOTUPOINT – naprowadzający dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące.
Referat Gospodarki Odpadami Komunalnymi Urzędu Miasta Tychy, ul. Budowlanych 67, 43–100 Tychy
- jedno wejścia od strony południowo zachodniej od ul. Barona,
- do drzwi prowadzi podjazd,
- referat posiada Biuro Obsługi Klienta oraz poczekalnie pozwalające na poruszanie się na wózku,
- w Biurze Obsługi znajduje się toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych ruchowo,
- obok budynku znajduje się parking z wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych,
- do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem,
- budynek nie jest wyposażony w głośnik TOTUPOINT, brak oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń kontrastowych, druku powiększonego,
- brak pętli indukcyjnej.
Miejski Rzecznik Konsumentów, Wydział Budownictwa, Miejski Konserwator Zabytków, Referat Współpracy Lokalnej i Innowacji Społecznych Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia, Wydział Kontroli, Nieodpłatna Pomoc Prawna – Balbina Centrum, ul. Barona 30, 43–100 Tychy
- budynek posiada dwa wejścia:
- główne od strony wschodniej (parking przy ul. Barona), wyposażone w schody i podjazd,
- od strony północnej (przy ul. Barona), nie posiada schodów, wchodzi się z poziomu chodnika. Dodatkowo występują dwa wyjścia ewakuacyjne po stronie południowej,
- nad wejściem głównym znajduje się specjalny głośnik TOTUPOINT – naprowadzający dźwiękowo osoby niewidome i słabosłyszące,
- do budynku przylega parking z wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych,
- na parterze usytuowana jest toaleta dla osób niepełnosprawnych,
- budynek wyposażony jest w dwie windy, w tym jedna dostosowana do przewozu osób poruszających się na wózkach. Windy nie zapewniają możliwości ewakuacji w czasie pożaru (nie są to windy pożarowe),
- do budynku i wszystkich pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem,
- w budynku brak oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń kontrastowych, druku powiększonego,
- brak pętli indukcyjnej.
Nieodpłatna pomoc prawna, Plac Św. Anny 4, 43–100 Tychy
- budynek posiada jedno wejście od strony placu św. Anny,
- do wejścia prowadzą schody bez pochylni i platformy dźwigowej,
- punkt usytuowany jest na parterze budynku,
- przed drzwiami są 3 stopnie,
- nie ma możliwości przemieszczania się osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach,
- budynek nie jest wyposażony w głośnik TOTUPOINT, brak oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń kontrastowych, druku powiększonego,
- brak pętli indukcyjnej,
- w rejonie budynku zlokalizowany jest parking z miejscami dla osób niepełnosprawnych,
- brak toalety dla osób niepełnosprawnych,
- do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Straż Miejska, ul. Budowlanych 67, 43–100 Tychy
- budynek posiada jedno wejścia od strony wschodniej przy ul. Barona,
- nie posiada schodów,
- do budynku wchodzi się z poziomu chodnika,
- sekretariat znajduje się na 1 piętrze do którego prowadzą schody,
- brak windy,
- brak toalet przystosowanych dla osób niepełnosprawnych,
- do budynku przylega parking z wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych,
- do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem,
- budynek nie jest wyposażony w głośnik TOTUPOINT, brak oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń kontrastowych, druku powiększonego.
Dyżurka Straży Miejskiej, dworzec PKP, ul. Gen. Andersa 19, 43–100 Tychy
- budynek posiada dwa wejścia:
- główne od strony wschodniej przy ul. Dworcowej,
- drugie od strony północnej (przy zejściu do tunelu) przystosowane do osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach,
- oba wejścia umiejscowione są na poziomie „0” (brak schodów i podjazdów), dodatkowo występuje wejście od strony wschodniej z którego można przejść do hali dworca,
- nad wejściem od strony tunelu znajduje się specjalny głośnik TOTUPOINT – naprowadzający dźwiękowo osoby niewidome i słabosłyszące,
- budynek wyposażony jest w schodołaz (zlokalizowany w dyżurce Straży Miejskiej) umożliwiający transport osób poruszających się na wózkach inwalidzkich po schodach prowadzących na perony,
- obok budynku znajduje się parking wielopoziomowy z miejscami dla osób niepełnosprawnych,
- na parterze po prawej stronie za kasami biletowymi znajduje toaleta dla osób niepełnosprawnych,
- parter dostosowany do ruchu na wózkach,
- do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem,
- w budynku brak oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń kontrastowych, druku powiększonego.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Agnieszką Kryńską, adres poczty elektronicznej: , numer telefonu: 32 776 34 55. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej aplikacji mobilnej lub jakiegoś jej elementu przysługuje każdemu. Żądanie powinno zawierać:
- dane osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony internetowej lub aplikacji mobilnej której dotyczy,
- sposób kontaktu.
Żądanie jesteśmy zobowiązani zrealizować niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, wnoszący żądanie zostanie o tym niezwłocznie poinformowany, wraz z informacją kiedy jego realizacja będzie możliwa. Termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, możemy zaproponować inny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy odmówimy realizacji żądania zapewnienia dostępności lub innego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie może złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej.
Jeżeli żadne z zaproponowanych rozwiązań nie spełnią oczekiwań, można złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich